”Det handlar om att göra kläder som ska leva så länge som möjligt. Både kvalitets- och stilmässigt”. Elin Larsson är hållbarhetschef på Filippa K och hennes resonemang är både klokt och nödvändigt. Jordens resurser är, som alla vet, ändliga och hållbarhet har av självklara skäl hamnat högt upp på dagordningen, även inom modeindustrin.
Häromkvällen, under årets ELLE-gala, fick Elin och företaget Filippa K ta emot H&M
och ELLEs Conscious Award för sitt arbete. Så här löd juryns motivering: De har gjort sig kända för sina uppdaterade modeklassiker – en stil som har kommit att representera det skandinaviskt avskalade modet. Hållbarhet är grundkonceptet på företagsagendan med ständigt nya idéer som hållbara material, egen secondhandbutik, uthyrning av plagg och cirkulär ekonomi.För ett litet tag sedan utmanade jag mig själv och deltog i Four Fit Challenge. Att bära och variera fyra plagg under en vecka gav en hel del insikter. Utmaningen tvingade mig att tänka mer kreativt (tala om att accessoarer kan göra mycket!) och den fick mig att fundera över vikten av kvalitet. Hellre några slitstarka nyckelplagg än impulsköp, som varken klarar flera tvättar eller snabba trendväxlingar.
Jag har redan visat lite ur Filippa K:s vårkollektion efter visningarna i Stockholm i höstas. Här kommer några fler smakprov:
PS! Om du tar med dig ett Filippa K-plagg, som du själv inte använder längre, och lämnar in i butiken får du en rabattkupong på 15 procent som du kan utnyttja vid nästa inköp. Ditt avlagda plagg säljs antingen vidare i företagets secondhandaffär eller går till en utvald biståndsorganisation.