Annons

Marimekkos nya stil

marimekko-1

När den första butiken öppnades 1952 betraktades både mönstren och färgerna som vågade. I dag är Marimekko berömt för sitt unika formspråk och finns i hem och garderober världen över. De välbekanta blommorna på blusen ovan är bara ett exempel av (väldigt) många.

Annons

Sedan 2014 är Anna Teurnell kreativ ledare på företaget. Hon arbetade tidigare inom H&M-koncernen, senast som chefsdesigner för & Other Stories. Nu sätter hon sin prägel på formgivningen hos den finska designjätten, vilket självklart är en balansgång mellan att både förnya och vårda ett anrikt varumärke.

Anna

Anna Teurnell tar Marimekko in i framtiden.

Hon har själv sagt i en intervju att ”jag tänker inte så mycket på trender, jag tycker att man ska ha det man själv gillar”. Traditionellt står Marimekko för funktionellt och tidlöst mode med rena linjer och stora mönster. När det gäller det senare finns det en historisk skatt att inspireras av. I företagets arkiv gömmer sig nämligen drygt 3 000 mönster …

Här nedan följer en tjuvkik på plaggen som kommer att finnas i butikerna till våren (2017). Det är färgrikt och kraftfullt, men ändå enkelt – precis som det ska vara.

marimekko-2

Marimekko-3

Marimekko-4

Marimekko-5

Marimekko-6

Sugen på mer mode? Se vad som händer i höst här och här.


(Obligatorisk)


Annons


Laddar