Annons

Feminas chefredaktör: ”Säsongens viktigaste nyhet är … en T-shirt”

Ibland dyker det upp något på catwalken som känns alldeles särskilt betydelsefullt. Något som överraskar, roar eller provocerar.
Ett av de internationella vår- och sommarkollektionernas mest omtalade inslag visades för några månader sedan av Diors nya chefsdesigner Maria Grazia Chiuri: en enkel T-shirt med trycket We Should All Be Feminists. I min krönika i Femina konstaterade jag att plagget förmodligen skulle bli en global snackis. Budskapet kan – med tanke på tiden vi lever i – inte bli mer rätt.

Annons
silhouette_18

Ett omtalat inslag i Diors vår- och sommarkollektion. Foto: Dior.

dior

Det anrika modehusets nya (och första kvinnliga) chefsdesigner Maria Grazia Chiuri. Foto: Dior.

Inspirationen har Chiuri hämtat från den nigerianska författaren Chimamanda Ngozi Adichies succébok (som heter just We Should All Be Feminists). Det är samma bok som delades ut i svenska gymnasieskolor för drygt ett år sedan.
”Feminism kan vara en räddning, särskilt för de tjejer och killar som mår dåligt av omvärldens krav och förväntningar. Vi vill visa att det finns en feminism för alla”, skrev initiativtagarna, där bland andra Svenska FN-förbundet, Sveriges Kvinnolobby och Teskedsorden ingick.
Nu är det kanske inte så många av oss som lägger nästan 5 000 kronor på en T-shirt – det viktiga budskapet till trots. Men tänk, då finns ju faktiskt boken!  Alla borde vara feminister är med andra ord mitt absolut bästa läs- och köptips just nu.

9789100160784För er som missade krönikan i tidningen, kan ni läsa den här:

Det var onekligen ett vågat drag. För det första var hon helt ny på jobbet och för det andra är Maria Grazia Chiuris arbetsgivare ett av branschens mest anrika modehus.
Vi kan också vara rätt säkra på att det inte var en kotte i publiken som hade förväntat sig att modellerna på Dior-visningen skulle äntra catwalken iklädda vita T-shirts med texten We should all be feminists.
Men italienska Maria är omtalad som en klok designer med fingertoppskänsla och snart skulle det stå klart att det otippade plagget låg mer rätt i tiden än vad någon över huvud taget kunde ha anat.

Vad ska man säga när världens mäktigaste nation väljer en kvinnofientlig rasist till högste chef?

För vad ska man annars säga när världens mäktigaste nation inte långt därefter väljer en kvinnofientlig rasist till högsta chef?
Man kan tycka vad man vill om både valresultatet och kandidaterna, men dagarna efter Hillary Clintons förlust skrev författaren och journalisten Roger Cohen i Dagens Nyheter att ”för en del amerikaner var det helt enkelt för mycket att en svart man i Vita huset skulle följas av en kvinna”. Och i sociala medier spreds ett kortfattat men talande konstaterande: ”Varenda kvinna vet hur det känns att en mindre kvalificerad man får jobbet som hon förtjänar.”
En evig och rätt tröttsam sanning, eller hur?

Ge flickor och kvinnor i fattiga länder en framtid genom utbildning och jobb

Kvinnor förändrar världen och det har vi tagit fasta på i vår nya reportageserie. I varje nummer av Femina framöver presenteras kända och okända hjältar som utmanar och uträttar i stort och smått. De verkar dessutom inom helt olika områden och på skilda ställen i världen.
Först ut är journalisten och författaren Sheryl WuDunn. Hennes kall är att ge flickor och kvinnor i fattiga länder en framtid genom utbildning och jobb. Ekvationen är inte den minsta komplicerad: Ge ett ekonomiskt bidrag till en kvinna och hon blir med rätt stöd och utbildning en strålande egenföretagare som försörjer sig själv och sin familj. Hon vill i sin tur ge detsamma till sin dotter – och det syns genast i befolkningsstatistiken. Färre barn motverkar överbefolkningen som är ett av vår tids stora problem.
I vågen av demonstrationer och protester som följde efter presidentvalet stod det präntat budskap som ”Mer respekt. Mer jämlikhet. Mer kärlek.” på plakaten. En sak är säker, det är oändligt många som ställer sig bakom just de orden och som på olika sätt kommer att arbeta för att de ska bli verklighet.
Kan vi dessutom gissa att ett visst franskt coutureplagg har alla möjligheter att bli en global dunderhit?

PS! Lyssna på Chimamanda Ngozi Adichies hyllade Ted-talk som ligger till grund för boken:


(Obligatorisk)


Annons


Laddar