Tänk vilket mod som måste ha krävts. Att 1920, bara trettio år gammal och kvinna, starta sitt eget företag. I dag är vi rätt många inredningsroade som är tacksamma över att Estrid Ericson tog steget och vågade. Flera decennier senare känns nämligen hennes livsverk Svenskt Tenn mer aktuellt och rätt än någonsin.
Estrid var tidigt ute med det mesta. Hon var inte bara en pionjär för kvinnligt entreprenörskap, hon var också nyskapande i sin design och sitt sätta att blanda stilar och föremål. Gammalt och nytt, enkelt och yvigt, högt och lågt. Hon samlade på stenar och snäckor, älskade att resa och fynda på loppisar. ”Rummets renhet – detaljernas rikedom” var hennes paroll.
I dag öppnar utställningen Estrid Ericson – Mistress of Modern på Röhsska museet i Göteborg. Den är en omarbetad version av utställningen som visades förra året på Sven-Harrys konstmuseum i Stockholm. 1939 kallades hon för just Mistress of Modern i en amerikansk tidskrift och då i betydelsen ”husfru” eller ”härskarinna”. Hon som pekar ut riktningen, helt enkelt.
Utställningen i Göteborg har öppet till och med 1 mars.
Här är några av mina personliga Estrid-favoriter …